RELACJA 2021

I Konferencja Wodorowa HYDROGEN4RAIL – FUTURE OF TRANSPORT

W dniach 29 czerwca – 1 lipca 2021 r. w Poznaniu, Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei we współpracy z Łukasiewicz Instytut Pojazdów Szynowych Tabor, Wydziałem Inżynierii Lądowej i Transportu oraz Wydziałem Technologii Chemicznej Politechniki Poznańskiej, zorganizowała I Konferencję Wodorową.

Głównym celem wydarzenia była wymiana doświadczeń administracji rządowej, środowiska naukowego, przemysłu, przewoźników kolejowych i producentów taboru oraz jednostek finansujących w zakresie opracowania i wdrażania alternatywnych napędów w środkach transportu oraz promocji ekologicznych napędów w pojazdach szynowych. Podejmowana tematyka dotyczyła również pozyskiwania paliwa z przemysłu ciężkiego oraz OZE.

Podejmując temat wykorzystania wodoru w branży kolejowej Polska Izba Kolei stara się odpowiedzieć na wyzwania „Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030 z perspektywą do 2040 r.”, Krajowego Planu Odbudowy oraz pryncypiów płynących z idei Europejskiego Zielonego Ładu. Poruszane i dyskutowane tematy wpisywały się także w założenia i planowanie działań w ramach Europejskiego Roku Kolei (ERK2021), którego celem jest upowszechnianie koncepcji EZŁ i działań proekologicznych w transporcie kolejowym.

Patronatu konferencji udzielili: Ministerstwo Aktywów Państwowych, Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii, Urząd Transportu Kolejowego, Polska Akademia Nauk, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Politechnika Poznańska, Polskie Towarzystwo Naukowe Silników Spalinowych oraz Kompetenznetz Rail Berlin-Brandenburg GmbH.

Partnerami wydarzenia byli: Alstom, Siemens i H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych.

Gospodarzem pierwszego dnia konferencji była Politechnika Poznańska, na której oficjalnego otwarcia wydarzenia dokonali: Adam Musiał, Dyrektor Generalny i Dorota Markiewicz, Dyrektor Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, JM Rektor Politechniki Poznańskiej prof. dr hab. inż. Teofil Jesionowski oraz Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego Wojciech Jankowiak.

Przed rozpoczęciem części merytorycznej dokonano wręczenia certyfikatów członkostwa Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei. Do jej grona dołączyły: kancelaria HANTON Szalc Zięba & Partnerzy oraz PS Solutions sp. z o.o.

Uczestnicy konferencji wysłuchali referatów wprowadzających, które otworzyły I Panel. Na pytanie postawione w temacie wystąpienia „Wodór jako paliwo alternatywne, tak czy nie?”, starał się odpowiedzieć prof. dr hab. inż. Paweł Fuć z Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej. Z kolei wystąpienie Dyrektora Instytutu Chemii i Elektrochemii Technicznej dr hab. Macieja Galińskiego prof. PP pt. „Wodór – pierwiastek przyszłości”, mówiło o możliwości uczynienia z niego zielonego źródła energii. Prezes Zarządu Towarzystwa Naukowego Silników Spalinowych prof. dr hab. inż. Jerzy Merkisz przybliżył „Znaczenie Technologii wodorowych w silnikach spalinowych”, a dr hab. inż. Wojciech Gis prof. Instytutu Transportu Samochodowego ocenił „Stan obecny i perspektywy wodoryzacji w transporcie”.

Następnie swoje wystąpienia mieli zaproszeni goście. Dyrektor Departamentu Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska Szymon Byliński w prezentacji „Polska strategia wodorowa – krok do neutralności klimatycznej” podkreślił, że ministerstwo oraz polski rząd chcą wspierać inwestycje wodorowe na kolei.

„Najbliższe dziesięć lat będzie pod tym względem niezwykle ciekawe. To czas wielkich zmian na kolei i wprowadzania technologii wodorowej.”

Szymon Byliński
Dyrektor Departamentu Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska

Prezes Zarządu ALSTOM Konstal S.A. Artur Fryczkowski zaprezentował „ALSTOM w Polsce”. W trakcie wystąpienia przedstawił proces powstania pociągu Coradia iLint i nawiązał do polityki wodorowej.

– Nie wszystkie linie kolejowe są zelektryfikowane w pełni – podkreślał. – Unijna średnia to 54 proc. W Polsce jest trochę lepiej – 64 proc. Natomiast wciąż duża część linii kolejowych pozostaje niezelektryfikowana. Zasoby oleju napędowego kiedyś się skończą. Postawienie na wodór to przede wszystkim postawienie na środowisko. Unia Europejska coraz silniej ingeruje w sektory ochrony klimatu, emisyjności czy niwelacji hałasu. Wodór z pewnością będzie dla unijnej polityki niezwykle ważny.

Prezes Zarządu H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. Krzysztof Laskowski i Kierownik Projektu Piotr Tarnawski w wystąpieniu pt. „PLUS – nowa platforma pojazdów szynowych” przedstawili projekt innowacyjnego zespołu trakcyjnego, wyposażonego w napęd elektryczny i spalinowy. Pierwszy z rodziny pojazdów PLUS zostanie pokazany na wrześniowych targach TRAKO w Gdańsku, drugi kilka miesięcy później.

– Nasz pojazd posiadać będzie dwa niezależne wózki – toczny i napędny, znajdujący się poza obszarem pracy maszynisty – podkreślał w prezentacji przedstawiciel firmy. – Pojazdy PLUS to wyjście do całej rodziny EZT, które charakteryzować się będą modułową budową. Posłużą nie tylko w relacjach regionalnych i międzymiastowych, ale także zostaną przygotowane do obsługi połączeń dalekobieżnych. Jesteśmy przekonani, że alternatywą dla diesla są paliwa wodorowe i w tę stronę idziemy.

Drugi dzień konferencji rozpoczął II Panel, a w otwierającym go wystąpieniu Maciej Andrzejewski – Dyrektor Instytutu Łukasiewicz IPS „Tabor” powiedział:

– Kolej musi otworzyć się na wodór. To nie tylko budowa pojazdów to przede wszystkim bezpieczeństwo. Otwiera się nowy obszar dla całego systemu.

Reprezentujący także Łukasiewicz – IPS „TABOR” dr inż. Rafał Cichy, Kierownik Ośrodka Certyfikacji Wyrobów odniósł się do homologacji pojazdów szynowych z nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi. Natomiast Dyrektor Departamentu Badań i Innowacji Centrum Łukasiewicz Marcin Kardas przedstawił skalę i możliwości programu „Wyzwania Łukasiewicza”. Prezes Zarządu STADLER Polska Sp. z o.o. Tomasz Prejs w prezentacji „Pojazdy wodorowe Stadlera” streścił dokonania spółki na tym polu, a rozwiązania wodorowe Siemens Mobility zaprezentował Jacek Fink-Finowicki – Starszy inżynier projektów SIEMENS Mobility Sp. z o.o.

III Panel otworzył Grzegorz Jóźwiak, Dyrektor Biura Wdrażania Paliw Alternatywnych PKN ORLEN S.A. wystąpieniem pt. „Rola wodoru w dążeniu do neutralności emisyjnej – kierunki wykorzystania wodoru w PKN ORLEN S.A.”. Następnie Filip Jankun, Dyrektor Sprzedaży IMPACT CLEAN POWER TECHNOLOGY S.A. zaprezentował litowo jonowe systemy bateryjne dla napędów wodorowych na kolei. Dyrektor Biura Badań i Rozwoju PKP Energetyka S.A. Piotr Obrycki odniósł się do rozwiązań opartych na wodorze jako uzupełnienie programu Zielona Kolej. Reprezentujący LOPI Anuszkiewicz i Trzecińscy sp. j., z-ca Dyrektora ds. technicznych Piotr Matera poruszył temat zarządzania i magazynowania energii. Dr inż. Piotr Piórkowski – Kierownik Zakładu Napędów Wieloźródłowych Politechniki Warszawskiej podsumował testy wodorowego ogniwa paliwowego PEM, a mgr Mateusz Jüngst z Instytutu Transportu Politechniki Poznańskiej przedstawił perspektywy wykorzystania niskoemisyjnych wagonów motorowych i zespołów trakcyjnych na liniach niezelektryfikowanych w Polsce.

Po prezentacjach i referatach nadszedł czas na panele dyskusyjne. Pierwszy, którego moderatorem był Adam Musiał, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Kolei, nosił tytuł: „Pojazdy z alternatywnymi źródłami napędu wyznacznikiem zmiany polityki taborowej i elementem Zielonego Ładu?”. Wzięli w nim udział: Maciej Lignowski – Prezes Zarządu PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o., Alan Beroud – Prezes Zarządu Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o., Adam Laskowski – Członek Zarządu PKP Intercity S.A., Paweł Szałek – naczelnik w PKP CARGO S.A., Szymon Finke – Dyrektor PKP S.A., Maciej Kiersnowski – Z-ca Dyrektora PKP Energetyka S.A.

Drugi panel dyskusyjny pt. „Oczekiwania rynku wobec pojazdów wodorowych” poprowadził Sylwin Tomaszewski – Pełnomocnik Dyrektora IPS TABOR. Jego uczestnikami byli: Artur Fryczkowski – Prezes Zarządu ALSTOM Konstal S.A., Jacek Konop – Członek Zarządu Pojazdy Szynowe PESA S.A., Maciej Głowiński – Kierownik Działu H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych, Józef Michalik – Wiceprezes Zarządu NEWAG S.A., Grzegorz Jóźwiak – Dyrektor PKN ORLEN S.A., Witold Gadoś – Dyrektor SIEMENS Mobility Sp. z o.o.

Trzeci dzień konferencji rozpoczął się od wizyty studyjnej w Łukasiewicz – Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR”, a zakończyło go podsumowanie całego wydarzenia, którego dokonał Dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej prof. dr hab. inż. Jacek Pielecha.

W trakcie trwania całego wydarzenia, goście mogli zapoznać się z ofertą firm, które wystawiły swoje stoiska, a były nimi: Zakład Produkcji Automatyki Sieciowej S.A. (ZPAS S.A.) oraz LOPI Anuszkiewicz i Trzecińscy sp. j.

WYSTAWCY

PATRONAT

 

WSPÓŁPRACA

PARTNERZY

 

Szanowni Państwo,

Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei zorganizowała wydarzenie, które jest odpowiedzią na założenia „Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030 z perspektywą do 2040 r.”, Krajowego Planu Odbudowy oraz pryncypiów płynących z idei Europejskiego Zielonego Ładu. Konferencja wpisała się również w założenia i planowanie działań w ramach Europejskiego Roku Kolei (ERK2021), którego celem jest upowszechnianie koncepcji EZŁ i działań proekologicznych w transporcie kolejowym.

Głównym celem spotkania była wymiana doświadczeń administracji rządowej, środowiska naukowego, przemysłu, przewoźników kolejowych i producentów taboru oraz jednostek finansujących w zakresie opracowania i wdrażania alternatywnych napędów w środkach transportu oraz promocji ekologicznych napędów w pojazdach szynowych. Podjęliśmy również tematykę pozyskiwania paliwa z przemysłu ciężkiego oraz OZE.

Produkcja wodoru w Polsce klasyfikuje nas na piątym w świecie miejscu a trzecim w Europie wśród producentów ekologicznego paliwa przyszłości. To ogromny potencjał ukierunkowany na progres. Nowy rodzaj napędów będzie elementem wymiany taboru kolejowego. UTK szacuje, że aby przed rokiem 2030 zastąpić tabor którego wiek przekroczy 40 lat należy zakupić 1700 wagonów pasażerskich, 900 EZT oraz 245 lokomotyw. To koszt 30 mld zł i szansa na rozwój rodzimych przedsiębiorstw.

PSW znajduje się w fazie konsultacji i legislacji. Zakłada się przyjęcie działań dla produkcji wodoru, budowy stacji i magazynów oraz wprowadzenia pojazdów z ogniwami wodorowymi. W III kwartale 2021r. Prawo Wodorowe ma być gotowe wskazując reżimy dla wodoru jako paliwa do pojazdów.

Przygotowaliśmy PANEL DYSKUSYJNY pt. „Oczekiwania rynku wobec pojazdów wodorowych” dotyczący nowoczesnej technologii i korelacji interesów zaangażowanych stron oraz wyjazd studyjny do Łukasiewicz – Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR”. Do udziału w konferencji zaprosiliśmy ekspertów i specjalistów z Kancelarii RM, Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Aktywów Państwowych, Ministerstwa Rozwoju Pracy i Technologii, Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Edukacji i Nauki. Zaprosiliśmy również podmioty kolejowe zainteresowane zastosowaniem wodoru: PKP Energetyka S.A., PKP CARGO S.A., PKP Intercity S.A. ,POLREGIO sp. z o.o. oraz przewoźników aglomeracyjnych i samorządowych. Dodatkowa grupa zaproszonych to producenci paliwa oraz taboru: NEWAG SA., PESA Bydgoszcz, ALSTOM KONSTAL S.A., H. Cegielski -FPS, SIEMENS, RAFINERIA TRZEBINIA S.A., JSW Innowacje S.A.,PKN ORLEN S.A., LOTOS S.A.

Zakres tematyczny konferencji objął:

  • produkcję wodoru, napędy i zasilanie
  • dystrybucję i magazynowanie, infrastrukturę liniową, taborową oraz stacje tankowania
  • ekonomię i finansowanie
  • lokomotywy i inne pojazdy zasilane wodorem

Uczestnictwo w konferencji było okazją do podjęcia dyskusji, przeprowadzenia rozmów dotyczących nurtujących Państwa problemów oraz możliwością zaprezentowania szerokiemu gronu specjalistów profilu działalności oraz potencjału firmy poprzez uczestnictwo, stoisko i prezentację multimedialną